onsdag 10 april 2013

Sista busstiden

Skriiiiiik!

Sista tiden har bussfriden ibland störts av ett högt gnisselljud som skär i öronen när bussen svänger. Jag trodde först att det bara var tillfälligt fel på en specifik buss men sedan har det hänt två gånger till i, åtminstone vad jag tror, andra bussar.


Hjälp – månadskortstiden nästan över!

Då infinner sig frågan – köpa eller inte köpa förlängning? Det har varit väldigt bekvämt och skönt att inte behöva hålla koll på antal resor kvar på kortet eller bestämma från gång till gång hur jag ska ta mig till olika ställen inom stan. Bussen har varit det självklara alternativet under den här månaden och jag har inte tagit bilen i onödan när det varit så enkelt att bara hoppa på bussen och dra kortet.

Med rabattkort blir jag lättare dumsnål och lat och väljer bilen i stället då busskostnaden blir mer påtaglig när varje resa kostar. För att försvara latheten kommer en massa argument upp i mitt huvud som:

· ”Jag har ju ändå bil och betalar redan alla fasta kostnader så då blir det nog inte så stor skillnad jämfört med att ta bussen”

· ”Jag tar bilen så behöver jag inte fundera över vad jag ska ta med, bara att slänga in allt i den och slippa kånka på saker”

· ”Min bil är ingen stor miljöbov för den är ganska ny, har svag motor och drar lite bensin”

· ”Jag orkar inte planera och tänka på tider, enklare vara spontan med bilen”


/Lena